Wednesday, October 19, 2005

尋找蘇眉

剛剛在朋友的日記看到以下的一個故事:

Once upon a time, there was a teacher and his student lying down under a big tree near a big grass area. Then, suddenly, the student asked the teacher,

Student: Teacher, I'm confused, how can we find our soul-mate? Can you please help me?

Teacher: (Silent for few second, than he answer) Well, it's a pretty hard and easy question.

Student: (Thinking hard) Huh?

Teacher: Look on that way, there are a lot of grass there, why don't you walk there but please never walk backward, just walk straight ahead. On your way, try to find a beautiful grass and pick it up then give it to me. But just one.

Student: Well, ok then, wait for me. (Walked straight ahead to the grass field)

A few minutes later

Student: I'm back.

Teacher: Well I don't see any beautiful grass on your hand.

Student: On my journey, I found few beautiful grasses, but I thought that I would find a better

one, so I didn't pick it up. But I didn't realize that I'm at the end of the field, and I hadn't picked

up any. Because you told me not to go back, so I didn't go back.

Teacher: That's what happened in real life.

我經常在說,生活中總需要有一個蘇眉,但總是需要,卻難於滿足。

曾經,我和笑芝都說過以下一番說話:

我在笑芝的留言版上寫了這句話:「沒有甚麼事情比釣一條蘇眉更難...不是嗎?」

她回覆我說:「全世界的人獃在碼頭上釣魚 悉心預備魚餌 擦亮釣具
大家已經餓腸轆轆 釣上青斑泥鰍蝦蟆小蟹就是釣不上蘇眉
有些人餓得急壞了 釣上了蝦蟆就吃連帶著泥巴 滿嘴污垢邊吃邊罵
有些人耐不住寂寞 釣上了鯊魚連著尖銳的魚鰭大口大口撕扯 一臉是血 哭著還是不捨得放手
有些人從不知蘇眉為何物 釣到什麼吃什麼 釣完一條又一條 心靈空洞空洞眼睛失去光彩
至於我和你 
一直等待蘇眉的來臨 曾有那麼一點幸運 蘇眉靜靜地躺在我濕漉漉的衣襟上
度過了好幾年時光 一時的貪心 又將它狠狠地放回大海 
等待另一條更豐盈肥美的蘇眉
這些年來 餓得發荒時少不免要吃點蝦蟆蟹將
小柔妳便叫我收起魚竿好好品嚐手上的魚
我抱著妳說 與其窮盡畢生精力釣那千萬分之一的蘇眉
倒不如 扔掉魚杆 我們一起手牽手 欣賞夕陽西下的海岸線 明天太陽可能不會再升起來了 」

於是我再回答她說:
「曾有那麼的一天,我都釣到一條蘇眉,
當時年紀小,不懂蘇眉是一條上等魚,
我當他是小星斑,放在手中玩了幾年就扔回大海。
事後,我遇過了一條很疼主人的紅衫魚,
我又看不起紅衫魚,把它的嘴勾損後就扔牠到大海中。
事隔幾年,我繼續坐在岸邊釣魚,
收心養性,我靜靜等待蘇眉的出現,
怎料釣錯了食人魚,反咬了釣者一口,
我被咬得怕了,放下魚杆離開水邊,
靜靜地讓傷口痊癒。
正當傷口痊癒了七七八八,
我瞥見一條蘇尾由海中游近,
我猶豫了一會,還是站起來,再次拿起魚杆。
又再慢慢地等牠咬我的魚餌,跟我分享生命的快樂。
然而,
牠似遠亦近,我捉不到,也不。
笑芝,或者我們,應該真的要放下魚杆,
去欣賞那一道,可能是,最後一道的夕陽。」


或者,那不是我們去不去摘草,又或是錯不錯過機會。實情是,找一條漂亮的草難,它會否落在你手中呢。更難。

還是努力學習怎樣釣金龜好了。嘿。

唉。

0 Comments:

Post a Comment

<< Home